FAQ

Frågor och svar – Har du några funderingar? Här har vi samlat alla vanliga frågor. Om du känner att du inte fått svar på din fråga kan du kontakta oss via kontaktformuläret, mail eller telefon. info@rcmstad.se eller 073-423 18 55

Allmänt

Frågor och svar om Corona – Många har frågor med anledning av Coronaviruset (Covid-19). Vi på RCM städ kommer alltid följa de rekommendationer som finns på Folkhälsomyndighetens hemsida, därför håller vi oss ständigt uppdaterade gällande Coronaviruset.

Vi fortsätter att städa som vanligt men på ett mer säkert och noggrant sätt. Samtidigt påminner vi ofta våra anställda om hygienrutinerna för att minska smittspridningen. Personalen stannar dessutom hemma vid minsta symtom.

Tveka inte på att höra av dig om du har några övriga frågor eller funderingar kring våra städrutiner och metoder.

Du som privatperson kan få en skattereduktion på 50 procent av totalbeloppet för hushållsnära tjänster såsom städning, flytt, trädgårdsarbete mm. Man kan få ett avdrag på totalt högst 75 000 kr per person och år, men om ni är fler än en vuxen som bor i bostaden så kan ni lägga ihop era RUT-avdrag för att få ett högre maxtak. Det är bara du själv som kan se hur mycket av RUT-avdraget du har kvar att utnyttja.

Alla våra priser är inklusive moms och efter RUT-avdrag. Vi på RCM städ sköter kontakten med skatteverket så att du slipper tänka på det, men vi behöver ditt personnummer för att ansöka om RUT-avdrag åt dig. 

Om du uppfyller villkoren har du rätt till RUT-avdrag.

Bokning och betalning

Vi ser helst till att du öppnar för städteamet på städdagen, men om du absolut inte kan närvara på städdagen kan vi möta upp dig och få nycklarna. Efter städuppdraget återlämnas nycklarna alltid i din postbrevlåda om inget annat avtalas.

Vid flyttstädning och visningsstädning kan nycklarna även lämnas och hämtas hos din mäklarfirma och vid regelbunden hemstädning kan du välja att lämna en extra nyckel hos oss.
Alla nycklar markeras alltid med ett nummer och förvaras på en säker plats. Du får även en nyckelkvittens av oss, därför kan du känna dig lugn med att lämna över nycklarna till oss.

Om du vill om- eller avboka en städning måste det ske senast 5 dagar innan städdagen. Vid om- eller avbokning som sker senare än 5 dagar debiterar vi 50% av kostnaden.

Om personalen av någon anledning är försenad så ringer vi och meddelar dig så fort vi kan, men skulle förseningen mot förmodan påverka städningen får ni givetvis avdrag i priset för den förlorade tiden.

Du betalar enkelt via E-faktura som du hittar i din internetbank. Sök fram bankgiro 5546-5637 i internetbanken och lägg till oss.
Meddela oss gärna om du önskar få din faktura via mail eller som pappersfaktura. Betaltiden är 10 dagar för privatkunder och 30 dagar för företagskunder och fakturan skickas alltid efter utfört arbete.

Städning

Beroende på storlek och typ av tjänst kan det vara allt från 1-4 personer som städar.

Under tjänster i menyn kan du läsa mer om varje städning och vad du behöver tänka på innan vi kommer.

Vi tar med städmaterial till alla städningar, men meddela oss gärna innan om du önskar använda eget städmaterial.

Du kan läsa vad som ingår i en hemstäd här.

Hur mycket hemstädningen kostar beror på vad för typ av abonnemang du väljer, hur stor bostaden är, tidsåtgången etc. Skicka en offerförfrågan eller se vår prislista.

Det innebär att vi kommer hem till dig regelbundet och städar ditt hem under förutbestämda dagar.

Med fast abonnemang får du alltid samma städare, men vid semester eller sjukdom ersätts din städare med en vikarie som alltid har samma utbildning som ordinarie personal. Vid andra återkommande städningar gör vi vårt yttersta för att du alltid ska få samma städare.

Du kan läsa vad som ingår i en storstäd här.

Hur mycket storstädningen kostar beror på storleken av bostaden. Skicka en offertförfrågan eller se vår prislista.

En storstädning är mer omfattande än en visningsstädning. I storstädningen ingår alltså invändig rengöring av t.ex. köksfläkt och ugn samt rengöring bakom spisen. Invändig rengöring är inte nödvändig inför en visning.

Du kan läsa vad som ingår i en flyttstäd här.

Hur mycket flyttstädningen kostar beror på storleken av bostaden. Skicka en offertförfrågan eller se vår prislista.

Ansvarsfrågor

Alla våra tjänster omfattas av vår kvalitetsgaranti, men du måste höra av dig till oss inom 3 dagar efter utförd städning för att garantin ska gälla. Skicka ett utförligt mail till oss på info@rcmstad.se med dina synpunkter samt bilder på det vi har missat så åtgärdar vi det omgående.

Vi på RCM städ vill att kunden ska vara nöjd med städningen, därför sker städningen alltid fackmannamässigt och enligt en checklista, därefter kvalitetssäkras arbetet alltid. Kvalitetsgarantin innebär att om du av någon anledning inte är nöjd eller inte tycker att tjänsten är utförd enligt vad vi har avtalat så kommer vi tillbaka och åtgärdar det utan någon extra kostnad. Kvalitetsgarantin kan alltså användas av dig som har beställt tjänsten, ägaren av fastigheten eller personen som ska flytta in och den gäller i 3 dagar efter utförd städning.

RCM städ har ansvarsförsäkringar som täcker eventuella skador som är orsakad av vår personal och ersätter skador upp till 10 miljoner kronor.

Vi värnar om miljön och strävar efter att vara så miljövänliga som möjligt, därför är alla våra rengöringsmedel miljö- och Svanenmärkta.